سنجش حرارت

ترموکوپل فلکسیبل چیست؟

ترموکوپل فلکسیبل Flexible Thermocouple از جمله ترموکوپل‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است که با بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص خود توانسته است از سایر نمونه‌های موجود در این صنایع پیشی بگیرد. مهم‌ترین خاصیت ترموکوپل فلکسیبل به عنوان یک سنسور دمایی، سنجش و اندازه‌گیری دما است. در واقع سنجش دما یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع و کارخانجات مختلف صنعتی، ابزارهای علمی و دستگاه‌های پزشکی است؛ زیرا همه صنایع نامبرده نیازمند اندازه‌گیری دقیق و قابل اعتماد دمایی هستند. ترموکوپل‌ها در سالیان نه چندان دور به صورت سخت و غیر قابل انعطاف تولید و در بازار مصرف وجود داشتند. این مدل‌های قدیمی‌تر برای استفاده در همه مکان‌ها مناسب نبوند و از این حیث دارای محدودیت مکانی بودند؛ ولی با گسترش تکنولوژی ترموکوپل‌های فلکسیبل تولید و در دسترس عموم قرار گرفتند که قادر هستند به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری فیزیکی خود در شرایط ویژه مکانی نیز که سابقا ممکن نبود مورد استفاده قرار گیرند.

چرا سنجش حرارت؟

هدف اصلی ما در مجموعه سنجش حرارت با ۲۲ سال سابقه تولید و ارائه با کیفیت ترین محصولات در حوزه ترموکوپل، المنت و ترموستات با بهترین قیمت می‌باشد . ما در مجموعه سنجش حرارت به طور روزانه تولیدات خود را روانه بازار می‌کنیم و با افتخار تأمین کننده محصولات بیش از ۱۰۰ فروشگاه پخش کننده لوازم حرارتی در لاله زار هستیم و امیدواریم به واسطه سایت فروشگاه بتوانیم با کیفیت ترین محصولات را بدون واسطه به دست مشتریان عزیز در سراسر کشور برسانیم .

آدرس ما : لاله زار جنوبی – پاساژ اخوان – پلاک 97

شماره تماس: 02133114442  | ۰۹۱۲۵۳۸۰۸۶۸

ضمانت کالا
ضمانت اصالت کالا
حمل و نقل کالا
ارسال به سراسر کشور
تماس با سنجش حرارت
پشتیبانی 24 ساعت
ضمانت بازگشت کالا
مرجوع کالا

معرفی انواع ترموکوپل فلکسیبل

ترموکوپل‌های فلکسیبل انواع متعدد و گوناگونی دارند که برای کاربری‌های مختلفی مناسب هستند؛ در واقع نوع مصرف در انتخاب نوع ترموکوپل مناسب دخیل است. انواع ترموکوپل فلکسیبل چیست؟ پرسشی است که در این قسمت از مقاله به آن می‌پردازیم. در واقع از پرکاربردترین انواع ترموکوپل فلکسیبل می‌توان از مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نام برد:

مطالعه کنید:  انتخاب ترموول

ترموکوپل فلکسیبل پرتابل

این دسته از ترموکوپل‌ها قابلیت حمل دارند و از این حیث به عنوان ترموکوپل‌های دستی شناخته می‌شوند. ترموکوپل فلکسیبل تیپ K از انواع این دسته است. این ترموکوپل‌ها دارای یک دسته نسوز هستند که از این جهت کار با آن‌ها برای اپراتور راحت می‌گردد.

ترموکوپل فلکسیبل سیمی

این نوع ترموکوپل همان‌طور که از نامش نیز مشخص است؛ دارای یک سیم فلکسیبل قابل انعطاف است. این دسته از ترموکوپل‌ها بسته به تعداد رشته‌های سیم ترموکوپل؛ دارای دو مدل تکی و دوبل است و به دلیل ساختار انعطاف‌پذیر سیمی در موارد خاص قابل استفاده است.

ترموکوپل فلکسیبل ضد انفجار

این دسته از ترموکوپل‌ها در صنایع حساس پتروشیمی، نفت و گاز که از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار هستند به کار گرفته می‌شوند و به دلیل دارا بودن درجه حفاظت EX برای ممانعت از ایجاد جرقه در محیط‌های خطرناک قابل استفاده هستند.

ترموکوپل فلکسیبل فلنچ ‌دار

فلنچ‌های تعبیه شده در ساختار این دسته از ترموکوپل‌ها دارای کلاس‌های مختلفی برای انطباق با فشارهای گوناگون هستند. این ترموکوپل‌ها در سنجش دما برای مواردی که فشار منابع بالا است به کار گرفته می‌شوند.

ترموکوپل فلکسیبل هدمونت

این دسته از ترموکوپل‌ها برای استفاده در محیط‌های با دمای بالا مانند کوره‌ها و در دماهای بالای 600 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده هستند. هدمونت‌ها به صورت رزوه‌دار یا بدون رزوه طراحی و تولید می‌شوند.

ویژگی های منحصر به فرد ترموکوپل فلکسیبل

خصوصیات ویژه و قابل توجه در ترموکوپل فلکسیبل چیست؟ این ویژگی‌ها بسیار خاص و منحصر به فرد هستند که استفاده از ترموکوپل‌ها را در شرایط خاص دمایی و مکانی امکان‌پذیر می‌سازند. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مطالعه کنید:  کالیبراسیون ترموکوپل

طول عمر زیاد

وجود عایق معدنی اکسید منیزم در کابل MI باعث ایجاد مقاومت بیشتر در ترموکوپل در برابر تغییرات ناگهانی دمایی و جریان‌های الکتریکی می‌گردد؛ که این خصوصیت به نوبه خوبی از ایجاد خرابی و پوسیدگی در ترموکوپل ممانعت کرده و باعث افزایش میزان طول عمر مفید آن می‌شود.

سرعت بالا در پاسخ‌دهی حرارتی

یکی از ویژگی‌های مهم وکاربردی ترموکوپل فلکسیبل؛ توانایی پاسخ‌گویی سریع در برابر تغییرات حرارتی است. لذا استفاده از آن در مکان‌هایی که نیاز به سنجش فوری و دقت بالا داشته باشند حائز اهمیت است.

عایق مناسب

وجود عایق معدنی و لایه فلزی در ساختار ترموکوپل‌های فلکسیبل؛ باعث افزایش میزان مقاومت آن در برابر عواملی همچون اکسیداسیون، خوردگی و رطوبت می‌گردد. لذا این عایق عامل ایجاد پایداری و مقاومت در برابر عوامل بیرونی برای سهولت استفاده از ترموکوپل در مکان‌های مختلف است.

قابلیت کاربری در محیط‌های مختلف

استفاده از ترموکوپل فلکسیبل به دلیل ویژگی‌های خاص و ذاتی آن در محیط‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مکان‌های با شرایط آب و هوایی متغیر و متنوع
  • محیط‌های دارای دسترسی محدود
  • محیط‌های صنعتی دارای دما و فشار بسیار بالا

محدوده سنجش دمایی وسیع

ترموکوپل فلکسیبل در بازه دمایی بسیار متنوع و گسترده 200- درجه سانتی‌گراد تا 1200 درجه سانتی‌گراد قابلیت استفاده دارد؛ لذا برای استفاده در صنایع مختلف مناسب است.

مهم ترین کاربردهای ترموکوپل فلکسیبل

و اما مهم ترین کاربردهای ترموکوپل فلکسیبل چیست؟ و در چه صنایعی قابل استفاده است؟ پاسخ به آن‌ها بسیار گسترده است که در ادامه مقاله اشاره کوتاهی به برخی از عمده‌ترین موارد آن خواهیم داشت:

  • پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی: در این مکان‌ها تغییرات شیمیایی، دمایی و خوردگی زیاد است.
  • صنعت آلومینیوم: در این صنعت امکان خوردگی بسیار بالا است و از طرف مقابل؛ کنترل دقیق دمایی در آن بسیار اهمیت دارد.
  • صنعت فولاد: در صنعت فولاد به دلیل استفاده از کوره‌ها، کوره‌های قوس الکتریکی و حرارت بالای دمایی استفاده از ترموکوپل فلکسیبل اهمیت زیادی دارد.
  • صنایع پزشکی: در صنایع پزشکی استفاده از ترموکوپل فلکسیبل در اتوکلاوها و سیستم‌های تجهیزات پزشکی بسیار متداول است. زیرا سنجش دقیق دما و اطمینان از کیفیت فرآورده‌های پزشکی بسیار اهمیت دارد.
  • صنعت طلا و جواهرسازی: استفاده از ترموکوپل فلکسیبل در اندازه‌گیری دمایی در تصفیه و ذوب طلا یا سایر فلزات گرانبها بسیار حائز اهمیت است.
  • صنایع خودروسازی: در این صنعت از ترموکوپل فلکسیبل در تست موتورها و در سنجش دمای اگزوز استفاده می‌شود.
  • پیشرفت‌های تکنولوژیکی: در کاربردهای تکنولوژیکی مختلفی استفاده از ترموکوپل فلکسیبل بسیار توسعه یافته است از جمله تولید انرژی خورشیدی؛ که در این سیستم حسگرهای حرارتی قادر هستند انرژی حرارتی را به انرژی الکتریکی تبدیل‌ نمایند.
مطالعه کنید:  تست ترموکوپل صنعتی

علت خرابی ترموکوپل فلکسیبل چیست؟

علت خرابی ترموکوپل فلکسیبل چیست؟ در این قسمت از مقاله به دو مورد عمده در ذیل اشاره می‌کنیم این دو مورد عبارت هستند از:

  • استفاده در دماهای بالاتر از توان: انتخاب نادرست نوع ترموکوپل نسبت به بازه دمایی قابل تحمل آن می‌تواند منجر به خرابی سریع‌تر آن گردد. در واقع استفاده از ترموکوپل فلکسیبل در دماهای بالاتر از توان مجاز آن؛ باعث خرابی و سوختگی پیش از موعد آن می‌شود.
  • خم کردن تحت زاویه زیاد: با وجود این‌که ترموکوپل‌های فلکسیبل دارای قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی هستند؛ ولی خم کردن با زاویه خیلی زیاد در این ترموکوپل‌ها باعث پارگی بر روی غلاف آن‌ها شده و موجبات خرابی آن‌ها را تسهیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ترموکوپل فلکسیبل چیست؟

فهرست مطالب