سنجش حرارت

علائم خرابی ترموکوپل

علائم خرابی ترموکوپل بسیار متفاوت است و به علت اصلی خطا بستگی دارد. این سیستم حسگر در بسیاری از صنایع کاربرد فراوانی دارد و دقت به مشکلات رایج آن ضروری است. در واقع اساس کار آن، اندازه گیری دما است و اگر دچار مشکل شود، احتمالاً دما را به خوبی نشان نمی‌دهد. این ابزار از دو ماده مختلف ترموالکتریک ساخته شده است که به نواحی متفاوت متصل هستند. با تغییر دما، تفاوت دما بین دو ناحیه موجب بروز جریان الکتریکی می‌شود.در این مقاله آموزشی از سنجش حرارت مشکلات رایج خرابی ترموکوپل، بیان شده است.تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تشخیص خرابی ترموکوپل

خرابی ترموکوپل

ترموکوپل‌ها در انواع مختلف ساخته می‌شوند و به عنوان سنسورهای حرارتی به حساب می‌آیند که مناسب اندازه گیری دما هستند. این ابزار اندازه گیری کاربردهای مختلف دارد و در محیط‌های مختلف مانند آشپزخانه، صنایع برای پیمایش دما، تجهیزات پزشکی و… مشاهده می‌شود. اگر با ترموکوپل سر و کار دارید، شناسایی علام خرابی ترموکوپل به شما کمک می‌کند از سلامت آن محافظت کنید. دلایل خرابی ترموکوپل شامل کارکرد نادرست، خرابی در نواحی اتصال دمایی و مشکلات مکانیکی است. در ادامه با علائم رایج خرابی این دستگاه به طور دقیق آشنا می‌شوید.

عدم انطباق دما

یکی نشانه‌های خرابی ترموکوپل، عدم انطباق دما است. در این مواقع، دستگاه توانایی خواندن دمای واقعی را ندارد. این‌عدم تطابق به دو حالت ثابت و یا ناپیوسته رخ می‌رسد و در آخر، موجب خواندن نادرست دما و خرابی دستگاه می‌شود. دلایلی منجر به‌عدم انطباق دما می‌شود به شرح زیر است:

خرابی نقاط اتصال

نقاط اتصال ترموکوپل‌ها حساسیت بالایی نسبت به دما دارند. در صورت خرابی این نقاط، عدم انطباق دما رخ می‌دهد.

مطالعه کنید:  اثر سیبک چیست؟

تغییرات در ویژگی‌های ماده ترموکوپل

اگر تغییرات در ماده‌های ترموالکتریکی ایجاد شود، احتمال بروز خطا در اندازه گیری دما وجود دارد و منجر به‌عدم تطابق دمای اندازه گیری شده با دمای واقعی می‌شود.

تاثیرات خارجی

عوامل خارجی مانند تغییرات زیاد فشار، تغییرات الکتریکی و مغناطیسی، وجود آلاینده‌ها، اثرات محیطی و… موجب بروز مشکل در خواندن ترموکوپل می‌شود.

خرابی ترموکوپل - سنجش حرارت

خواندن نامناسب یا ناپایدار

یکی دیگر از دلایل خرابی ترموکوپل، خواندن ناپایدار آن است. زمانی که ترموکوپل دچار خرابی می‌شود، توانایی‌اش در خواندن دما از دست می‌دهد و دما به حالت ناپایدار و نامنظم خوانده می‌شود. مشکل ناپایدار بودن خوانش دما، به دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

خرابی نقاط اتصال دمایی

دو ماده اصلی ترموکوپل در نقاط اتصال دمایی به یکدیگر وصل می‌شوند. در صورت‌عدم اتصال درست و اصولی، دقت خوانش ترموکوپل کاهش می‌یابد.

خرابی نمایشگر یا سیستم خوانش دما

گاهی اوقات‌عدم توانایی خواندن دما، به دلیل خرابی نمایشگر است.

نوسانات الکتریکی

نوسانات الکتریکی در مدار ترموکوپل موجب ناپایداری خواندن دما می‌شود. این نوسانات ممکن است به دلیل منابع خارجی مانند تجهیزات الکتریکی یا اختلالات داخلی مدار ایجاد شود.

ناهماهنگی با محیط

برخی ترموکوپل‌ها دچار تداخل با محیط می‌شود و اثرات جانبی بر دقت این ابزار تاثیر می‌گذارد.

قطع شدن ارتباط

یکی دیگر از اثرات خرابی ترموکوپل، قطعی ارتباط است. قطع شدن ارتباط ترموکوپل با دستگاه‌ها یا نمایشگر این مشکل را ایجاد می‌کند و ابزار نمی‌تواند به خوبی دمای اصلی را نشان دهد. ارتباط بین دستگاه‌ها با پیچ، جوش یا کانکتورهای محلی ایجاد می‌شود.
هنگام قطع شدن ارتباط ترموکوپل، دستگاه یا نمایشگر توانایی دریافت دما ندارد و خواندن دما قطع می‌شود. به همین دلیل، کارکرد دستگاه‌های در ارتباط با ترموکوپل دچار مشکل می‌شود و بروز خطاهای دماسنجی افزایش می‌یابد. از جمله دلایل قطعی ارتباط ترموکوپل به شرح زیر است:

مطالعه کنید:  تفاوت ترموستات و ترموکوپل

خرابی نقاط اتصال

بروز آسیب‌های مکانیکی، کشش یا فشار نادرست و یا خرابی کانکتورها، اتصالات فیزیکی بین ترموکوپل و دستگاه‌ها دیگر را از بین می‌برد.

خرابی کابل‌ها

همیشه احتمال خرابی یا قطع شدن کابل‌های ارتباطی وجود دارد. این اتفاق نیز موجب از بین رفتن ارتباط ترموکوپل و دستگاه‌ها می‌شود.

آسیب دیدگی سیم‌های ترموکوپل

عوامل مختلف مانند فشار، ضربه، تغییرات دمایی و… موجب آسیب دیدگی سیم‌های ترموکوپل می‌شود و روی دقت آن در نمایش دمای دقیق تاثیر می‌گذارد.

تعویض ترموکوپل خراب

خرابی ترموکوپل از مشکلات رایج در صنایع است که تعویض آن ممکن است هزینه بر باشد. به همین خاطر، بررسی علائم خرابی و تشخیص درست دلیل آن موجب می‌شود تصمیم درست بگیرید و برای رفع آن از تجهیزات مطمئن استفاده کنید. اگر توانایی رفع مشکل ترموکوپل را ندارید، مراجعه به متخصصین حرفه‌ای بهترین راه حل است. آنان در زمینه خرابی و جایگزین تجهیزات این ابزار مهارت دارند و بهتر می‌توانند دلیل اصلی را برطرف کنند.

نتیجه گیری

با شناختن علائم خرابی ترموکوپل می‌توان حدس بزنید که چرا این ابزار عملکرد درست گذشته را ندارد. خرابی آن به دلیل مختلف اتفاق می‌افتد و نشانه‌های آن شامل‌عدم انطباق دما، کاهش پاسخ دهی، خرابی مکانیکی و قطعی ارتباط است. این خرابی به خاطر خطاهای فنی، نصب نادرست و تاثیرات بیش از محیطی و فشارها و تنش‌ها رخ می‌دهد. پس برای پیشگیری از خرابی ترموکوپل، نگهداری اصولی آن بسیار اهمیت دارد و بررسی دوره‌ای و تعمیر سریع هنگام آن به عملکرد درست و اصولی آن کمک می‌کند.

سوالات متداول

چرا ترموکوپل خراب می‌شود؟

ترموکوپل نیز مانند هر تجهیزات صنعتی دیگر دچار خرابی می‌شود. دلایل مختلف مانند خطای فنی، تنش‌های مکانیکی، تاثیرات محیطی و… روی خرابی این دستگاه تاثیرگذار است. علاوه براین، بروز مشکل در نقاط اتصاال مانند کانکتورها، جوش‌ها و… منجر به قطع ارتباط می‌شود. همچنین تغییرات دمایی، رطوبت، شدت جریان الکتریکی و افزایش فشار در محیط اجرایی ترموکوپل روی دقت و کارکرد آن موثر است.

مطالعه کنید:  تفاوت ترموکوپل و ترموول

مهم‌ترین علائم نشان دهنده خرابی ترموکوپل کدام اند؟

نشانه‌های اصلی خرابی این دستگاه شامل قطعی ارتباط، عدم پاسخ دهی، خرابی مکانیکی وعدم انطباق دما است.
چطور می‌توان تشخیص داد که ترموکوپل دچار قطع ارتباط شده است؟
در مواقعی که ترموکوپل موجب قطع ارتباط می‌شود، دستگاه‌ها یا نمایشگرها توانایی دریافت اطلاعات دما را ندارد و خواندن دما غیر ممکن است.

چگونه می‌توانم ترموکوپل خراب را تعمیر یا تعویض کنم؟

برای این کار، باید نقاط اتصال را بررسی کنید. نسبت به اتصال ماده‌ها ترموکوپل مطمئن شوید و اثرات محیط اطراف را بشناسید. در صورت‌عدم توانایی در تشخیص درست، از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم خرابی ترموکوپل

فهرست مطالب